Reszta umarłych 

Obj. 20:5 –  Reszta zmarłych nie ożyła, dopóki 1000 lat nie zostało ukończone. To jest pierwsze zmartwychwstanie. 6 Błogosławiony i święty jest ten, kto uczestniczy w pierwszym zmartwychwstaniu! Druga śmierć nie ma nad nimi władzy, ale będą kapłanami Boga i Mesjasza i będą z Nim panować przez 1000 lat.

Wielu chrześcijan, opierając się na Księdze Objawienia 20:5, uważa, że zmartwychwstanie i szybki sąd nad ludzkością nastąpi pod koniec 1000 lat. Sąd jest uważany za formalność, ponieważ uważa się, że drżący grzesznik jest sądzony w piekle na podstawie swojego zachowania przed śmiercią i nie ma już żadnej możliwości, by pokutować i zostać zbawionym.

Pogląd ten wydaje się dość niewiarygodny w świetle już przeanalizowanych fragmentów Pisma Świętego. Wiemy, że:

  • WSZYSCY ludzie będą błogosławieni
  • WSZYSCY ludzie będą czcić PANA.
  • Zbawione zostaną dwie odrębne klasy – Kościół i świat.
  • Przyszłą misją Wybranych jest zbawienie świata.

Jednak wszystkie pisma święte powinny ze sobą współgrać i żadne nie powinno zostać pominięte. Przyjrzyjmy się więc tekstowi, na którym opiera się koncepcja szybkiego i ostatecznego sądu przy końcu 1000 lat. Z wyjątkiem tego jednego tekstu, większość pism na ten temat mówi, że zmartwychwstanie i sąd rozpoczną się wcześniej w Tysiącleciu i będą trwały przez cały okres 1000 lat.

Objawienie 20:4-6

4.I widziałem trony, i usiedli na nich ci, którym dano prawo sądu; widziałem też dusze tych, którzy zostali ścięci za to, że składali świadectwo o Jezusie i głosili Słowo Boże, oraz tych, którzy nie oddali pokłonu zwierzęciu ani posągowi jego i nie przyjęli znamienia na czoło i na rękę swoją. Ci ożyli i panowali z Chrystusem przez tysiąc lat.5.(Inni umarli nie ożyli, aż się dopełniło tysiąc lat.)* To jest pierwsze zmartwychwstanie.6. Błogosławiony i święty ten, który ma udział w pierwszym zmartwychwstaniu; nad nimi druga śmierć nie ma mocy, lecz będą kapłanami Boga i Chrystusa i panować z nim będą przez tysiąc lat.

Zauważ, że jeśli usuniesz zdanie: „Pozostali z umarłych nie ożyli, dopóki tysiąc lat się nie dopełniło”. fragment ma więcej sensu. Werset 4 opisuje świętych, którzy ożywają (zmartwychwstają) i królują z Chrystusem. Koniec wersetu 5 mówi: „To jest pierwsze zmartwychwstanie”. Tak, zmartwychwstanie świętych jest „pierwszym zmartwychwstaniem”. Jeśli dodasz ponownie w zdaniu „pozostali z umarłych…”, ci, którzy zostali wskrzeszeni po Świętych, są wtedy określani jako „pierwsze zmartwychwstanie”. To nie ma sensu. „Pozostali z umarłych” będą drugim zmartwychwstaniem, po „pierwszym” zmartwychwstaniu świętych. Powszechnego zmartwychwstania świata ludzkości nie można nazwać „pierwszym zmartwychwstaniem”.

Dowody rękopiśmienne dotyczące autentyczności tego zwrotu są niejednoznaczne. Około połowa manuskryptów z IV-VIII wieku pomija je. Jest ono pominięte w Lamsa (ponieważ aramejski nigdy go nie zawierał), jak również w RVIC-2000; Anchor Bible również wspomina o dowodach manuskryptowych przeciwko temu zdaniu.Codex Sinaiticus, Syriac Peschitta, Manuscripts Nrs. 2030, 2053, 2062, 2077 (większość tekstów Koine, siglum M {k}). Brak go ponadto w dwóch wczesnych komentarzach do Apok: Victorinus von Pettau (III w.) i Beatus. (Nestle-Aland)

2 Tym 4:1

„Zaklinam cię wobec Boga i Chrystusa Jezusa, który będzie sądził żywych i umarłych, i na Jego pojawienie się*, i na Jego królestwo

Obj. 20:1 wskazuje, że Chrystus powraca na początku 1000 lat, kiedy to zaczyna wiązać szatana. Chodzi tu o to, że sąd żywych i umarłych zaczyna się na początku 1000 lat, kiedy Chrystus powrócił.

Dz 3:21-4:2

21 którego niebo musi zatrzymać aż do czasu odnowienia wszystkich rzeczy, co od wieków przepowiedział Bóg przez usta swoich świętych proroków.”

25 „Wy jesteście synami proroków i przymierza, które Bóg zawarł z waszymi ojcami, kiedy rzekł do Abrahama: Błogosławione będą w potomstwie twoim wszystkie narody ziemi*’.

2 „oburzeni, że nauczają lud i głoszą zmartwychwstanie umarłych w Jezusie.

Saduceuszom bardzo przeszkadzało to, że apostoł Piotr głosił „zmartwychwstanie z martwych”. Zwróć uwagę na powiązania. Powrót Chrystusa związany jest z …

  • okresem odnowienia WSZYSTKICH rzeczy
  • błogosławieństwem WSZYSTKICH narodów na ziemi
  • zmartwychwstaniem umarłych

Jak pokazuje werset 25, powrót Chrystusa jest czasem, kiedy poprzez nasienie Abrahama (Chrystusa i Świętych – Gal 3:16,29) błogosławi wszystkie rodziny ziemi, wskrzeszając ludzkość z martwych, aby rozpocząć proces przywracania jej do doskonałości. W ten sposób saduceusze zdali sobie sprawę, że Piotr głosił „zmartwychwstanie z martwych”, odnosząc się do „okresu odrodzenia” i „błogosławieństwa wszystkich narodów ziemi”.

W konsekwencji widzimy, że zmartwychwstanie rozpoczyna się wraz z powrotem Chrystusa (w. 21), zaczynając od jego wybranych, a za nim podąża cała ludzkość.

*W przypisach Biblii NET, Objawienie 20:5 czytamy: „To stwierdzenie wydaje się być komentarzem autora w nawiasie”. Komentarze w nawiasach (werset 5) odnoszą się do drugiego zmartwychwstania, które nastąpi podczas tysiącletniego panowania Królestwa Bożego przez Chrystusa. Niektóre inne Biblie, które mają to w nawiasie, to JP Phillips NT, EHV , ICB, TLB, NIV, GNT.

Dodaj komentarz