Manasses i Efraim

Jakub błogosławi Synom Józefa

„Potem pobłogosławił Józefa i powiedział:„ Niech Bóg, przed którym wiernie chodzili moi ojcowie  Abraham i Izaak,  Bóg, który był moim pasterzem przez  całe życie do dziś, Anioł, który wyzwolił mnie od wszelkiej krzywdy – niech błogosławi tym chłopcom,  niech będą nazywani moim imieniem  i imionami moich ojców, Abrahama i Izaaka,  i niech znacznie wzrosną  na ziemi. ”

„Nie sądziłem, że jeszcze będę twoją twarz oglądał, a oto Bóg pozwolił mi ujrzeć nawet twe potomstwo! „

(Rodzaju 48:11)

Jakub i wszyscy jego synowie oraz ich rodziny osiedlili się teraz w Egipcie z Józefem, który jest drugim najpotężniejszym człowiekiem w królestwie faraona.

Jakub mieszkał w Egipcie przez 17 lat i miał 147 lat. Jakub (zwany także Izraelem) powiedział do Józefa: „Jeśli teraz znalazłem łaskę w twoich oczach, połóż, proszę, swą rękę pod moje udo i okaż mi lojalną życzliwość i wierność.(Proszę cię, nie pochowaj mnie w Egipcie). I spocznę z moimi ojcami, a ty przenieś mnie z Egiptu i pochowaj mnie w ich grobie”.Toteż on powiedział: „Postąpię zgodnie z twoim słowem”.   Wówczas rzekł: „Przysięgnij mi”. Przysiągł mu więc. Wtedy Izrael upadł twarzą na wezgłowie łoża.”.

Józef zgodził się, a potem otrzymał wiadomość, że jego ojciec umiera. Józef zabrał swoich dwóch synów, Manassesa i Efraima, na spotkanie z Jakubem. Jakub usiadł na łóżku, mówiąc: „ Bóg Wszechmogący ukazał mi się w Luz, w kraju Kanaan, i błogosławiąc mi  powiedział do mnie: Ja uczynię cię płodnym i dam ci tak liczne potomstwo, że rozrośniesz się w wielki naród. Daję też ten oto kraj przyszłemu potomstwu twemu na własność na zawsze ”. (Rodzaju 48:4)Potem Jakub dodał: „Teraz, przyprowadźcie do mnie swoich synów, abym im błogosławił. Wasi dwaj synowie, urodzeni przed moim przybyciem do Egiptu, będą należeć do mnie, tak jak Ruben i Symeon. Ale dzieci, które po nich spłodzicie, pozostaną waszymi ”.

To, co stało się w tym momencie, było bardzo ważne: Jakub adoptował Efraima i Manassesa za swoich własnych synów. Porównuje ich do Reubena i Symeona, dwóch synów, którzy urodzili się pierwsi. Dlaczego to zrobił? Synowie Józefa, Manasses i Efraim, urodzili się w Egipcie od egipskiej matki. Ale kiedy je adoptował, przywiązywał ich do losu rodziny Izraela. Poza tym nadawał im wyższą rangę, od wnuków po synów. Adopcja dwóch najstarszych synów Józefa była częścią podwójnego dziedzictwa, które otrzyma jako pierworodny z rodziny Jakuba. Manasses i Efraim zostaną zaliczeni do dwóch plemion Izraela.

Józef jak najlepiej wykorzystał wizytę swojego ojca, prosząc go, aby pobłogosławił swoich synów. Na początku Jakub ich nie rozpoznał, ponieważ tracił wzrok z powodu swojego wieku, tak jak stało się to z jego ojcem Izaakiem.(Rdz 48: 8-11) Kiedy Izrael zobaczył synów Józefa, powiedział: „Kim oni są?” Józef powiedział do ojca: „To moi synowie, których Bóg mi tu dał”. , „Proszę przyprowdź ich do mnie, abym mógł ich pobogosławić ” . Oczy Izraela zaślepiły się z wiekiem, nie mógł widzieć. Józef przyprowadził ich więc blisko niego, on ich ucałował i objął. I rzekł Izrael do Józefa: „Nie sądziłem, że to możliwe, że ujrzę twoją twarz, a teraz Bóg pozwolił mi ujrzeć nawet twoje nasienie

Gdy przygotowywał swoich synów do otrzymania błogosławieństwa Jakuba, Józef umieścił ich przed sobą w kolejności narodzin.(Rdz 48:13).”Następnie Józef wziął obu, Efraima prawą ręką ku lewicy Izraela, a Manassesa lewą ręką ku prawicy Izraela, i przyprowadził ich blisko niego.

Józef umieścił je w ten sposób z jakiegoś powodu. Starszy musi znajdować się po prawej stronie, a młodszy po lewej. Ale ku zaskoczeniu Józefa Jakub skrzyżował ramiona, aby pobłogosławić młodszego jako pierworodnego. Józef pomyślał, że jego ojciec popełnił błąd, ponieważ nie mógł dobrze widzieć, ale było oczywiste, że to nie był błąd…(Rdz 48: 14-18) „Jednakże Izrael wyciągnął prawą rękę i położył ją na głowie Efraima, chociaż on był młodszy, a lewą rękę na głowie Manassesa. Celowo tak położył swe ręce, gdyż Manasses był pierworodnym. I zaczął błogosławić Józefa i mówić:„Prawdziwy Bóg, przed którym chodzili moi ojcowie, Abraham i Izaak,prawdziwy Bóg, który mnie pasł przez całe moje życie aż po dziś dzień, anioł, który mnie wybawiał z wszelkiego nieszczęścia, niechaj błogosławi tym chłopcom.I niech będzie nad nimi wzywane moje imię oraz imię moich ojców, Abrahama i Izaaka,i niech się rozrosną w liczną rzeszę pośrodku ziemi”. Kiedy Józef zobaczył, że jego ojciec trzyma prawą rękę na głowie Efraima, nie podobało mu się to i próbował ująć rękę ojca, by ją przełożyć z głowy Efraima na głowę Manassesa. I rzekł Józef do swego ojca: „Nie tak, ojcze mój, gdyż ten jest pierworodny. Włóż swą prawicę na jego głowę”. 

Jakub wyraźnie dał do zrozumienia, że ​​kiedy skrzyżował ręce, zrobił to celowo, to nie był błąd.(Rdz 48: 19-20). Ale jego ojciec odmówił i powiedział: „ Wiem, synu mój, wiem. On też stanie się ludem i on też stanie się wielki. Ale mimo to jego młodszy brat stanie się większy niż on, a jego potomstwo będzie w pełni odpowiadać liczebnie narodom ”. Pobłogosławił ich tego dnia, mówiąc:„ Niechaj ci Bóg tak uczyni,jak Efraimowi i Manassesowi!Tak to dał pierwszeństwo Efraimowi przed Manassesem. .

Tym błogosławieństwem, Jakub przepowiedział o roli przywódczej, jaką plemię Ephraim będzie posiadać. To plemię urosło na silne i liczne, i miało przywództwo wśród Izraelitów. Gdy Izrael stał się dwoma królestwami, 10 plemion północy miało za króla kogoś z plemienia Ephraim. Odkąd Ephraim otrzymał pierworodne błogosławieństwo, otrzymał nazwę Izraela. Dlatego dziesięć plemion północy jest znanych w Biblii jako „Dom Izraela”, a dwa plemiona południa, kierowane prze plemię Juda, są znane jako „Dom Judy”

Kiedy adoptował dwóch synów Józefa i włączył ich do plemion Izraela, Jakub ogłosił, że wybrał Józefa jako pierworodnego z prawem do podwójnego dziedziczenia. Jakub musiał się upewnić, że Józef i jego potomkowie nie pozostaną w Egipcie, ale ostatecznie powrócą do Ziemi Obiecanej, gdzie było ich boskie przeznaczenie.(Gen. 48: 21-22). Potem Izrael rzekł do Józefa: „Oto ja umieram, lecz Bóg na pewno dalej będzie z wami i przyprowadzi was z powrotem do ziemi waszych praojców. Ja zaś daję ci o jedną połać ziemi więcej niż twym braciom,zabraną z ręki Amorytów moim mieczem i moim łukiem”.
Jakub wypowiedział te słowa w proroczy sposób, ponieważ nie podbił ziemi mieczem i łukiem, lecz proroczo widział, że jego potomkowie to zrobią.

Dodaj komentarz